Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2006

Jedenáctihodinové stopy hvězd

Uznání a copyright: Josch Hambsch

Postavte svoji kameru na stativ, otevřete závěrku a udělejte snímek stop hvězd jako krásných soustředných oblouků vytvářených hvězdami při rotaci planety Země kolem své osy. Délka hvězdných stop bude samozřejmě záviset na expozičním čase. Pokud expozice trvá i jen pět minut, tak už poskytuje výrazný oblouk, ale za 12 hodin daná hvězda vykrouží jako stopu polovinu kružnice. Ale jako u každé dlouhé expozice, pozadí světlem znečištěné oblohy se může nasčítat a stopy se úplně ztratí. Přesto astronom Josch Hambsch vytvořil tento úžasný kompozitní obraz hvězdných stop kolem jižního nebeského pólu s efektivní "celonočním" expozičním časem skoro 11 hodin. Aby toho dosáhnul, tak zkombinoval 128 následujících pět minut dlouhých digitálních expozic pořízených pod velice tmavou oblohou v Namibii. Na jeho výsledném obrázku vpravo zářící pozadí zčásti náleží slabému oblouku Mléčné dráhy.

Štítky: Stopy hvězd, South celestial pole, Namibia

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.