Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. listopad 2006

Alfa Cam: Hvězda na útěku

Uznání a copyright: Steve Mandel (Galaxy Images)

Hvězdy na útěku jsou hmotné hvězdy, které se rychle pohybují mezihvězdným prostorem. Hvězda na útěku Alfa Cam, podobně jako loď plující vesmírným mořem, vytváří tento vznešený oblouk rázové vlny při pohybu rychlostí přes 60 kilometrů za sekundu, takže na své cestě stlačuje mezihvězdný materiál. Jasná hvězda nahoře a vlevo od středu na tomto širokoúhlém pohledu (3x2°) Alfa Cam je asi 25 až 30 krát hmotnější než Slunce, 5 krát teplejší (30 000 K) a více jak 500 000 jasnější. Tato hvězda vzdálená asi 4000 světelných let v dlouhokrkém souhvězdí Žirafy (Camelopardalis), také vytváří silný hvězdný vítr. Rázová vlna je od od hvězdy samotné odsazena o asi 10 světelných let. Co tuto hvězdu uvedlo do pohybu? Astronomové si dlouho mysleli, že Alfa Cam byla vymrštěna z nedaleké kupy mladých hvězd gravitační interakcí s ostatními členy kupy, ale možná také výbuchem supernovy hmotné doprovodné hvězdy.

Štítky: Supernova, Hvězda, Rázová vlna, Massive star, Alpha cam