Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2012

NGC 604: Obří porodnice hvězd

Uznání: Hubble Legacy Archive, ESA, NASA; Processing - Donald Waid

Hvězdy se někdy rodí uprostřed chaosu. Velký oblak plynu v blízké galaxii M33 asi před 3 milióny let vytvořil husté vnitřní uzlíky, které gravitačně zkolabovaly za vzniku hvězd. NGC 604 je tak velká, že by tam mohlo vzniknou dost hvězd i na kulovou hvězdokupu. Na snímku nahoře z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět mnoho mladých hvězd z tohoto mračna i spolu s původním plynovým oblakem. Některé hvězdy byly natolik hmotné, že se již vyvinuly a vybuchly jako supernova. Nejjasnější hvězdy vlevo emitují světlo tak energetické, že vytvářejí jedno z největších známých mračen ionizovaného vodíku, které je srovnatelné s mlhovinou Tarantule v blízkém sousedu naší Mléčné dráhy ve Velkém Magellanově mračnu.

Štítky: Kosmonaut, Družice, Westar