Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. leden 2015

100 miliónů hvězd v Galaxii Andromedě

Uznání: NASA, ESA, J. Dalcanton, B. F. Williams, L. C. Johnson (U. Washington), PHAT team, R. Gendler

Jaké hvězdy tvoří Galaxii v Andromedě? Pro lepší pochopení této otázky skupina badatelů studovala blízkou spirální galaxii sestavením vůbec největšího kdy pořízeného obrazu z Hubblova kosmického dalekohledu. Výsledek zvaný PHAT (Panchromatic Hubble Andromeda Treasury) obsahuje tisíce pozorování, stovky políček, které pokrývají asi třetinu galaxie a přes 100 miliónů rozlišených hvězd. Na kompozitním obrazu nahoře je vidět centrální část galaxie zcela vlevo a vpravo zase převládají modrá spirální ramena. Nejjasnější hvězdy rozeseté po celém snímku jsou ovšem hvězdy z Mléčné dráhy v popředí. Údaje z PHAT se nyní analyzují, aby bylo možno lépe porozumět, kde a jak na rozdíl od Mléčné dráhy v M31 vznikaly hvězdy a identifikovat a charakterizovat hvězdokupy a neprostupný prach v Galaxii v Andromedě.

Štítky: Star-formation, M31, Hvězdy