Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. leden 2015

Mlhovina Mýdlová bublina

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker (WIYN), NOAO, AURA, NSF

Tato nádherná symetrická mlhovina byla rozpoznána teprve před několika lety, takže ještě není v některých astronomických katalozích, se nachází v na hvězdy bohatém poli souhvězdí Labutě (Cygnus). Mlhovinu identifikoval amatérský astronom Dave Jurasevich 6. července 2008 na svých snímcích komplexní oblasti v Labuti, která obsahuje i Mlhovinu Srpek (NGC 6888). Následně upozornil Mezinárodní astronomickou unii (IAU). Pouhých 11 dnů poté stejný objekt identifikoval Mel Helm na observatoři Sierra Remote Observatories na snímku, který pořídil Keith Quattrocchi a Helm a také upozornil IAU na potenciálně neznámou mlhovinu. Mlhovina je vidět na snímku vlevo a je známa jako Mlhovina Mýdlová bublina. Čím je nově rozpoznaná mlhovina? Nejspíš je to planetární mlhovina, tedy závěrečná fáze života Slunci podobné hvězdy.

Štítky: Mlhovina Mýdlová bublina, Planetární mlhovina, Amatérský