Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2015

Průlet kolem M44

Uznání a copyright: Carlo Dellarole, Andrea Demarchi

V pondělí 26. ledna se velice sledovaná planetka 2004 BL86 přiblížila na zhruba 1,2 miliónů kilometrů k naší planetě. To je asi 3,1 krát více, než je vzdálenost Země - Měsíc, neboli 4 světelné sekundy. Jak se planetka rychle pohybovala po obloze, tak zanechala na 40 minut dlouhé expozici 27. ledna z Piemonte v Itálii tuto čáru. V pěkném poli je hvězdokupa M44, též známá jako Jesličky (Praesepe) v Raku. Pochopitelně, že průlet kolem M44 je pouze zdánlivý, hvězdokupa se pouze nachází ve stejném směru, jako blízkozemní planetka. Skutečná vzdálenost mezi hvězdokupou a planetkou je asi 600 světelných let. Těsné přiblížení k Zemi umožnilo podrobné radarové zobrazování s využitím antény NASA Deep Space Network v Goldstone v Kalifornii, které ukázalo, že planetka má svůj vlastní měsíc.

Štítky: Asteroid, 2004 bl86, M44