Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. únor 2015

M100: Velká spirální galaxie

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA - Processing & Licence: Judy Schmidt

M100 je známá jako vzorová spirální galaxie majestátních, opravdu kosmických rozměrů. Jedná se o velkou galaxii, která má přes 100 miliard hvězd a s dobře definovanými spirálními rameny je podobná naší vlastní Galaxii Mléčná dráha. M100 (nebo NGC 4321) je jedním z nejjasnějších členů Kupy galaxií v Panně a nachází se 56 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices). Tento snímek M100 z Hubblova kosmického dalekohledu byl pořízen v roce 2006 a vykazuje jasné modré hvězdokupy a spletité zavinuté prachové pásy, které jsou znaky této třídy galaxií. Studium proměnných hvězd v M100 hrálo důležitou úlohu při určování velikosti a stáří vesmíru. Pokud přesně víte, kam se dívat, tak můžete najít malou skvrnku, která je světelné echo z jasné supernovy, která byla zaznamenána několik měsíců před pořízením tohoto snímku.

Štítky: M100, Spirální galaxie, Light echo

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.