Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2015

Výzkum Tykadel

Image Data: Subaru, NAOJ, NASA/ESA/Hubble, R.W. Olsen - Processing: Federico Pelliccia and Rolf Wahl Olsen

Asi 60 miliónů světelných let daleko v jižním souhvězdí Havrana (Corvus), jsou ve srážce dvě velké galaxie. Hvězdy v obou galaxiích, které jsou katalogizovány jako NGC 4038 a NGC 4039, se v průběhu stovky miliónů let trvajícího těžkého kataklyzmatu, srážejí velice zřídka. Ovšem jejich velké mraky molekulárního plynu a prachu se srážejí často a vyvolávají epizody překotného tvoření hvězd u středu tohoto kosmického vraku. Tento krásný kompozitní pohled zabírá asi 500 tisíc světelných let a ukazuje novou hvězdokupu a hmotu vyvrženou daleko ze scény náhodnými silami gravitačních slapů. Pozoruhodný kolaborativní obraz je mozaikou vytvořenou z údajů malých a velkých pozemských dalekohledů, aby vynikly velké, ale slabé slapové proudy a obsahuje také jasná jádra zobrazená do extrémních podrobností Hubblovým kosmickým dalekohledem. Sugestivní vzhled rozsáhlých obloukovitých struktur dává páru těchto galaxií pochopitelně i jméno - Tykadla.
Oprava: Na opomenutí v jednotkách velikosti záběru upozornil Miroslav Bena.

Štítky: Ngc4038, Ngc4039, Galaxy collision, Molekulární mračno