Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. březen 2015

Kometární globule CG4

Uznání a copyright: CEDIC Team - Processing: Christoph Kaltseis

Přes střed tohoto hloubkového pohledu do jižního nebe sahá slabá a trochu strašidelná kometární globule CG4. Nachází se asi 1300 světelných let daleko v jižním souhvězdí Lodní zádě (Puppis), její hlava má průměr asi 1,5 světelných let a její ohon je dlouhý 8 světelných let. To znamená, že je daleko větší, než komety ze Sluneční soustavy, kterým se podobá. Toto prachové mračno obsahuje dost materiálu, aby mohlo vzniknout několik Slunci podobných hvězd a uvnitř nejspíše opravdu hvězdy vznikají. Jak vznikl tak charakteristický tvar se stále debatuje, ovšem dlouhý ohon této mlhoviny směřuje od zbytku supernovy v Plachtách poblíž centra Gumovy mlhoviny, zatímco její hlava by mohla reprezentovat původně daleko sféričtějčí mračno. Zboku viděná spirální galaxie ve středu snímku není CG4 nijak ohrožena. Nachází se totiž až ve vzdáleném pozadí více než 100 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Cometary globule, CG4, Gumova mlhovina, Star-formation