Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2015

Dvojité zatmění Slunce

Uznání a copyright: Thierry Legault

Může být ve stejnou dobu dvojnásobné zatmění Slunce? Minulý pátek byl pozoruhodný, jelikož část Země byla obdařena vzácným úplným zatměním Slunce. Ale stejný pátek z části Země, která byla zrovna viděla jen část zakrytého Slunce, se před Sluncem současně objevil další objekt: Mezinárodní kosmická stanice. I když jsou zákryty kosmickou stanicí velice krátké, v tomto případě pouze 0,6 sekundy, tak nejsou zas tak vzácné. Pořídit tento kompozitní obrázek znamenalo ovšem hodně plánování a trochu štěstí, jelikož se fotograf musel vyhnout řadě třetích objektů, které ho protivně zdržovaly a také se stavěly před Slunce: mraky. Nahoře je superponovaná časosběrná sekvence, která byla pořízena z Fregenal de la Sierra v jižním Španělsku. Vpravo dole dominuje temný kotouč Měsíce, zatímco textura povrchu Slunce vykazuje několik filamentů a za okrajem protuberancí.

Galerie: Zatmění Slunce

Štítky: Sluneční zatmění, Kosmická stanice, Partial eclipse

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.