Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. duben 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. duben 2015

Meteor v Mléčné dráze

Uznání a copyright: Marko Korosec

K pozemským meteorickým dubnovým rojům patří Lyridy, pozorované už více než 2000 let, když planeta každoročně prochází proudem prachu z dlouhoperiodické komety Thatcher. Zrnko kometárního prachu, které se ve výšce asi 100 km pohybovalo rychlostí 48 kilometrů za sekundu, prolétlo nocí v časných ranních hodinách 21. dubna. Záblesk jasného meteoru nad jihovýchodním obzorem kříží centrální oblast Mléčné dráhy. Jeho stopa směřuje zpátky do radiantu roje v souhvězdí Lyry, které je vysoko na severním jarním nebi a už mimo snímek. Vpravo od výdutě Mléčné dráhy žlutě svítí obří hvězda Antares. Ještě výše, poblíž pravého okraje, je jasná planeta Saturn. Z Istrie v Chorvatsku je vidět, jak se zelenavá záře meteoru odráží ve vodách Jaderského moře.

Štítky: Lyrida, Meteorický roj, Meteor, Mléčná dráha