Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. květen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. květen 2015

M51: Vírová galaxie

Uznání a copyright: Martin Pugh

Sledujte oje Velkého vozu, až se dostanete k jeho poslední jasné hvězdě. Potom posuňte dalekohled trochu na jih a na západ a můžete najít tento úžasný pár interagujících galaxií, 51. položku ve slavném katalogu Charlese Messiera. Tato velká galaxie, zřejmě ta původní spirální mlhovina, má dobře definována spirální ramena a je také katalogizována jako NGC 5194. Její spirální ramena a prachové pásy se jasně vinou před její doprovodnou galaxií NGC 5195 (vpravo). Galaktický pár je asi 31 miliónů světelných let daleko a oficiálně se nachází v úhlových hranicích malého souhvězědí Honicích psů (Canes Venatici). I když se oku M51 může zdá slabá a mlhavá, tak hloubkové snímky, jako je tento, dokáží ukázat výrazné barvy a slabé slapové trosky kolem menší galaxie.

Štítky: M51, Ngc5194, Ngc5195, Whirlpool Galaxy, Spirální galaxie, Interacting galaxy