Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2015

Mlhovina Medúza

Uznání a copyright: European Southern Observatory, VLT

Zapletené a stočené filamenty zářivého plynu naznačují populární jméno této mlhoviny, Medúza. Medúza, též známá jako Abell 21, je stará planetární mlhovina vzdálená asi 1500 světelných let u jižní hranice souhvězdí Blíženců (Gemini). Podobně jako její mytologický jmenovec, i tato mlhovina je spojená s dramatickou transformací. Fáze planetární mlhoviny představuje závěrečnou fázi vývoje hvězd s nízkou hmotností jako je Slunce, když se transformují z rudých obrů na bílé trpaslíky a při tomto procesu odhazují svoje vnější vrstvy. Záři mlhoviny pohání ultrafialové záření této žhavé hvězdy. Na tomto podrobném teleskopickém pohledu je ve středu v popředí jasná, ale nesouvisející hvězda, zatímco transformující se centrální hvězda Medúzy je ve skutečnosti ta slabší hvězda pod středem v pravé části snímku. Odhaduje se, že mlhovina Medúza měří přes 4 světelné roky.

Štítky: Medusa nebula, Abell 21, Planetární mlhovina