Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červen 2015

Světlo, tma a prach

Uznání a copyright: Herbert Walter, CEDIC Team

Tato barevná oblast zabírá asi tři úplňky (1,5 stupně) v poli hvězd bohatém na mlhoviny v rovině naší Mléčné dráhy v královském severním souhvězdí Kefeus (Cepheus). U okraje masivního molekulárního mračna vzdáleného asi 2400 světelných let se vlevo nahoře nachází jasně červená emisní oblast Sharpless (Sh) 155, která se také nazývá mlhovina Jeskyně. Jasné plynné okraje této kosmické jeskyně o rozměru asi 10 světelných let ionizuje ultrafialové světlo z horkých mladých hvězd. Na mezihvězdném malířském plátnu jsou i prašné modré reflekční mlhoviny proťaté hustými mračny neprůhledného prachu. Scénu ukotvuje podlouhlé jádro Lyndovy temné mlhoviny LDN 1210 (Lynds Dark Nebula) vpravo dole. Astronomické výzkumy ukázaly další dramatické známky vznikání hvězd, včetně jasně červené skvrnky Herbig-Harova objektu HH 168. Energetické výtrysky z nově zrozené hvězdy generují emisi Herbig-Harova objektu přímo pod jasnou mlhovinou Jeskyně.
Oprava: Na záměnu strany u Lyndovy mlhoviny upozornil Alexej Šimeček.

Štítky: Reflection, Emise, Absorpce, Mlhovina