Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červenec 2015

New Horizons prolétá kolem Pluta a Charonu

Uznání a copyright: NASA, Johns Hopkins Univ./APL, Southwest Research Inst.

Přežije New Horizons svoje nejtěsnější přiblížení k Plutu a dokáže poté odeslat užitečné snímky a údaje? Za několik hodin se to lidstvo dozví. Ať už sonda New Horizon funguje jak chce dobře, tak díky své vysoké rychlosti dnes prosviští kolem Pluta a jeho měsíců v 11:50 UT (13:50 SELČ). Robotická sonda byla naprogramována tak, aby ty nejlepší snímky a data získala bez kontaktu se Zemí až do asi 1:00 UT 15. července, což odpovídá asi 3:00 SELČ. Proto dnes musí lidstvo zadržet dech a doufat, že sonda velikosti klavíru bude s pozemskými stanicemi zase komunikovat. Doufejme, že New Horizons začne zpátky vysílat údaje o světě, který je tak vzdálený a byl od svého objevu před 85 lety záhadou, takže se nyní osvětlí. Nahoře je vidět kompozitní obraz měsíce Charon (vlevo) a Pluta (vpravo) ze snímků z New Horizons, které byly pořízeny před 3 dny a už ukazují obě tělesa v nevídaných podrobnostech.

Průlet kolem Pluta aktuálně: #PlutoFlyby, Twitter, Facebook, Web, NASA TV.

Štítky: Pluto, New Horizon, Charon

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.