Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. červenec 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. červenec 2015

Mléčná dráha nad Uluru

Uznání a copyright: Babak Tafreshi (TWAN)

Na krásném nočním nebi vycházejí nad Uluru, neboli Ayersovou skálou, centrální oblasti naší Galaxie Mléčné dráhy. Slabé světélkování vzduchu ukazuje na snímku z 23. července v siluetě australský nejznámější krajinný útvar. V siluetě jsou také vidět vlastní prachová mračna Mléčné dráhy, tmavé průrvy přes slabé galaktické roje hvězd. Nad centrální výdutí se u jasného žlutého nadobra, hvězdy Antares, sbíhají řeky kosmického prachu. Vlevo od hvězdy Antares na noční obloze svítí toulavý Saturn.

Štítky: Uluru, Mléčná dráha, Ayers, Antares

49. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 12. do 10. 12. 2023. Měsíc bude v poslední čtvrti. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září nad jihovýchodem jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala výraznější polární záře, viditelné bohužel převážně z Ameriky nebo Nového Zélandu. Kometa 12P opět prošla zjasněním, najdeme ji u Vegy. Pokračuje kanonáda startů Falconu 9. K ISS se vydala nákladní loď Progress MS-25. Před 50 lety snímal poprvé Jupiter zblízka Pioneer 10.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200