Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. srpen 2015

Skřítci z vesmíru

Uznání: NASA, Expedition 44

Na východním obzorem vyšly 10. srpna starý Měsíc a hvězdy v Orionu. Ubývající srpek Měsíce byl stále dost jasný, aby byl na tomto snímku pořízeném z jiné velké družice planety Země, z Mezinárodní kosmické stanice, přeexponován. Atmosféru nad nočním okrajem planety vyznačuje zelenavé světélkování vzduchu. Nad jižním Mexikem jsou dole vidět světla měst a blýskání. Snímek zachytil překvapující zjevení vzácného druhu blesku z vysoké atmosféry, velkého červeného skřítka, který je zachycen nad bleskem daleko vpravo. Oběžný pohyb kosmické stanice sice rozmazal světla měst a stopy hvězd, ale velice krátký záblesk červeného skřítka je ostrý. Nyní se už ví, že červení skřítci souvisí s bouřkami, ale stále ještě zůstává mnoho záhadného, včetně toho jak vznikají, jaký je jejich vliv na globální elektrický tok a zda nějak souvisí s dalším vysokoatmosférickým blýskáním jako jsou modré výtrysky nebo zemské gama záblesky.

Štítky: ISS, Blesk, Sprite, Orion, Měsíc