Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. srpen 2015

M27: Nekometa

Uznání a copyright: Francesco di Biase

Při pátrání po kometách na obloze nad Francií 18. století si astronom Charles Messier pečlivě udržoval seznam věcí, na které narazil, a které určitě nebyly kometami. Toto je číslo 27 na jeho nyní slavném seznamu nekomet. Astronomové 21. století ji identifikují jako planetární mlhovinu, ale není to ani planeta, i když se v malém dalekohledu může jevit kulatá a podobná planetě. Messier 27 (M27) je skvělým příkladem plynné emisní mlhoviny, která vznikla, když slunci podobná hvězda vyhořela ve svém jádru nukleární palivo. Takové mlhoviny vznikají, když jsou odvrženy vnější vrstvy hvězdy do prostoru a viditelnou záři generují atomy excitované intenzivním, ale neviditelným ultrafialovým světlem umírající hvězdy. Mlhovina je známa pod svým populárním jménem jako Činka a její krásně symetrické mračno mezihvězdného plynu měří přes 2,5 světelného roku a je asi 1200 světelných let daleko v souhvězdí Lištičky (Vulpecula). Tento barevný kompozitní obraz zdůrazňuje podrobnosti v dobře prostudované centrální oblasti a slabší, zřídka zobrazované útvary ve vnějším halo. Zahrnuje v sobě široko i úzkopásmové snímky pořízené s pomocí filtrů citlivých na emise atomů síry, vodíku a kyslíku.

Štítky: M27, Charles messier, Planetární mlhovina, Mlhovina Činka