Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. srpen 2015

Střed Labutě

Uznání a copyright: Paul C. Swift

Tento krásný kout oblohy malovaný tahy kosmického štětce zářícím vodíkem se rozkládá v rovině naší Galaxie Mléčné dráhy a ve středu severního souhvězdí Labutě (Cygnus). Tento snímek se prostírá asi na 6 stupních. Vlevo nahoře, v popředí komplexních mračen plynu, prachu a hvězdami nahuštěných polí, je jasný veleobr, hvězda gama Cygni (Sadr). Nalevo od gama Cygni je ve tvaru dvou zářících křídel rozdělených dlouhým prachovým pásem mlhovina IC 1318, jejíž populární název je dosti pochopitelně Motýlí mlhovina. Kompaktnější, jasná mlhovina vpravo dole je NGC 6888, mlhovina Srpek. Některé odhady vzdáleností umisťují gama Cygni do vzdálenosti asi 750 světelných let, zatímco odhady vzdáleností pro IC 1318 a NGC 6888 jsou od 2000 do 5000 světelných let.

Štítky: Mlhovina Srpek, Cygnus, Butterfly Nebula