Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2015

Velké Magellanovo mračno

Uznání a copyright: Carlos Fairbairn

Portugalský námořník 16. století Ferdinand Magellan měl se svou posádkou dost času, aby mohl při prvním obeplutí planety Země studovat jižní oblohu. V důsledku toho jsou nyní dva mlhavé obláčky, které je snadno vidět na jižní obloze, známy jako Magellanova mračna a nyní se ví, že jsou to satelitní galaxie naší mnohem větší spirální Galaxie Mléčné dráhy. Asi 160 000 světelných let vzdálený Velký Magellanův mrak (LMC) v souhvězdí Mečouna (Dorado) je zde vidět na pozoruhodném hloubkovém, barevném snímku. Mračno měří asi 15 000 světelných let, je nejhmotnější ze všech satelitních galaxií Mléčné dráhy a je domovem nejbližší supernovy moderní doby, SN 1987A. Výrazná skvrna pod středem je 30 Doradus, též známá jako majestátní mlhovina Tarantule, obří hvězdotvorná oblast o průměru asi 1000 světelných let.

Štítky: Large magellanic cloud, Lmc, Tarantula nebula