Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. srpen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. srpen 2015

M31: Galaxie v Andromedě

Uznání a copyright: Robert Gendler

Která velká galaxie je nejblíž naší Galaxii Mléčné dráze? Andromeda. Navíc se o naší Galaxii předpokládá, že vypadá velice podobně jako Andromeda. Obě galaxie spolu dominují Místní skupině galaxií. Difúzní světlo z Andromedy pochází ze stovek miliard hvězd. Těch několik jednotlivých hvězd, které jsou vidět kolem obrazu Andromedy, jsou ve skutečnosti hvězdy v naší Galaxii, které jsou docela blízko před samotným objektem v pozadí. O Andromedě se často hovoří jako o M31, jelikož je to 31. objekt ve slavném Messierově seznamu difúzních objektů na obloze. M31 je tak daleko, že to světlu k nám trvá 2 milióny let. I když je M31 vidět i pouhým okem, tak obraz nahoře je digitálním mozaikou 20 jednotlivých snímků malým dalekohledem. O M31 toho zůstává hodně neznámého, včetně toho jak dlouho potrvá, než se srazí s naší domovskou galaxií.

Zkoumejte Vesmír: Generátor náhodných APODů.

Štítky: Andromeda galaxy, M31, Spirální galaxie

Snímek planetky (52768) 1998 OR2

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Blíženců. Planetka se má během měsíce dubna stát výzkumným objektem radioteleskopu v Goldstone.