Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. září 2015

Dvojitý přelet ISS

Uznání a copyright: Hartwig Luethen

Ne jednou, ale hned dvakrát přeletěla Mezinárodní kosmická stanice přes Slunce na své orbitě kolem planety Země na tomto kompozitním obrazu. Scéna byla zaznamenána 22. srpna z jediného dobře zvoleného místa v městě Schmalenbeck v Německu, kde ISS vytvořila dva protínající se pásy stínu, pouze 7 kilometrů široké. Samotný přelet slunečního kotouče trval méně než sekundu a oba přelety od sebe dělilo asi 90 minut, což odpovídá oběžné době stanice. Zatímco velká skupina sluneční skvrn, ze které pocházejí i vzplanutí, AR 2043 je pod středem a zůstala dobrých 150 miliónů kilometrů daleko, tak vzdálenost mezi kamerou a obíhající stanicí byla 656 kilometrů při prvním (horním) přeletu a 915 kilometrů při druhém, více centrálním přeletu. ISS je v pozoruhodně ostré siluetě vidět při prvním přeletu ve znatelně větším úhlovém průměru. Zítra přejde přes Slunce Měsíc, jak se čeká. Ale i z dobře zvolených míst jeho tmavý centrální stín zemský povrch mine a tak vytvoří pouze částečné zatmění.

Štítky: Slunce, ISS, Přechod