Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. září 2015

Úplné zatmění superúplňku a bouře s blesky

Uznání a copyright: Jose Antonio Hervás

Co je ještě vzácnější, než úplné zatmění superúplňku? Co třeba úplné zatmění superúplňku nad bouří s blesky? Taková elektrifikující sekvence snímků byla včera pořízena z ostrova Ibiza na jihovýchodě Španělska. Po naplánování tohoto místa pro jeho krásu a načasování celé sekvence, jediné, co muselo s fotografem spolupracovat, aby mohl zachytit takovou památnou sekvenci zatmění, bylo počasí. To, co na obzoru vypadalo jako hrozba, se nakonec obrátilo v požehnání. Kompozitní obraz v sobě obsahuje přes 200 digitálně kombinovaných snímků v průběhu celé noci. Je vidět, jak se úplněk v zemském stínu zeslaboval do červena a potom se zase vrátil k normálu. Je vidět, jak se ve Středozemním moři, vpravo od 400 metrů vysokého skalnatého ostrova Es Vedra, odrážejí blesky. I když příští úplné zatmění velkého a jasného superúplňku nastane až v roce 2033, tak příští úplné zatmění obyčejného měsíčního úplňku nastane v lednu 2018 a bude nejlépe vidět z východní Asie a Austrálie.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Total lunar eclipse, Supermoon, Blesk

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

M 101,JEDNA SNIMKA