Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2015

Sezónní pramínky nasvědčují tekoucí vodě na Marsu

Image Credit: NASA, JPL, U. Arizona

Jak vznikají ty proměnlivé proužky na Marsu? Tyto tmavé útvary se nazývají RSL (Recurring Slope Linea) a začínají na svazích kopců a kráterů, ale obvykle nedosáhnou až dolů. Co je ještě více zvláštní, že se tyto pruhy mění podle ročního období, za teplého počasí vypadají svěže a narůstají a přes zimu mizí. Po mnohém zkoumání, včetně nedávných chemických analýz, vyvstala přední hypotéza, že tyto pruhy způsobuje nová kapalná slaná voda, která se vypařuje, jak teče. Zdroj této solanky stále ještě není jasný, přičemž jsou dvě možnosti, buď kondenzace z marťanské atmosféry, nebo podzemní rezervoáry. Pokud by tyto výtoky solanky nebyly slané příliš, tak by mohly umožňovat mikrobiální život na Marsu dokonce i dnes, což je vzrušující závěr. Na snímku je vidět úbočí kopce v kráteru Horowitz, které zkoumaly přístroje na palubě družice MRO (Mars Reconnaissance Orbiter), která pracuje už od roku 2006.

Ohlédnutí zpět: Dnešek v historii APODu.

Štítky: Mars, Voda, Streaks