Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2015

Hvězdný prach v Perseu

Uznání a copyright: Lynn Hilborn

Toto kosmické zákoutí prachu, plynu a hvězd na obloze pokrývá asi 6 stupňů a to v hrdinském souhvězdí Perseus. Vlevo nahoře se nachází překvapivě mladá hvězdokupa IC 348, která sousedí s mlhovinou Letící duch. Vpravo je další aktivní hvězdotvorná oblast NGC 1333, která je spojena tmavými a prašnými úponky na vnějším okraji obrovského molekulárního mraku v Perseu, který je asi 850 světelných let daleko. V zorném poli jsou rozesety další prachové mlhoviny spolu se slabou červenavou září vodíku. Kosmický prach nově vzniklé hvězdy a mladé stelární objekty či protohvězdy spíše ukrývá před zvědavými optickými dalekohledy. Protohvězdy vznikají z hustých jader ponořených v prašném molekulárním mračnu zhroucením vlastní gravitací. Toto zorné pole má v odhadované vzdálenosti asi 90 světelných let.

Štítky: Ngc1333, Ic348, Molekulární mračno