Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. říjen 2015

Hvězdný prach v Perseu

Uznání a copyright: Lynn Hilborn

Toto kosmické zákoutí prachu, plynu a hvězd na obloze pokrývá asi 6 stupňů a to v hrdinském souhvězdí Perseus. Vlevo nahoře se nachází překvapivě mladá hvězdokupa IC 348, která sousedí s mlhovinou Letící duch. Vpravo je další aktivní hvězdotvorná oblast NGC 1333, která je spojena tmavými a prašnými úponky na vnějším okraji obrovského molekulárního mraku v Perseu, který je asi 850 světelných let daleko. V zorném poli jsou rozesety další prachové mlhoviny spolu se slabou červenavou září vodíku. Kosmický prach nově vzniklé hvězdy a mladé stelární objekty či protohvězdy spíše ukrývá před zvědavými optickými dalekohledy. Protohvězdy vznikají z hustých jader ponořených v prašném molekulárním mračnu zhroucením vlastní gravitací. Toto zorné pole má v odhadované vzdálenosti asi 90 světelných let.

Štítky: Ngc1333, Ic348, Molekulární mračno

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.