Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. říjen 2015

M16 a Orlí mlhovina

Uznání a copyright: Jimmy Walker

Hvězdokupa M16, též známá jako Orlí mlhovina, je stará pouze 2 milióny let a ještě ji obklopuje zárodečný prach a zářící plyn. Tento nádherně podrobný snímek této oblasti obsahuje kosmické skulptury, které učinily známými snímky tohoto hvězdotvorného komplexu z Hubblova kosmického dalekohledu. Sloupce prachu se popisují jako sloní choboty nebo Pilíře stvoření, začínají u středu a mají délku asi světelný rok, ale gravitačně se smršťují za vzniku hvězd. Energetická radiace hvězd kupy eroduje materiál poblíž vrcholků, až nakonec odhalí zanořené nové hvězdy. Z hřebenu jasné emise vlevo od středu sahá dalsí prašný hvězdotvorný sloup známý jako Víla Orlí mlhoviny. M16 a Orlí mlhovina se nachází asi 7000 světelných let daleko a je snadným cílem pro triedry nebo malé dalekohledy v na mlhoviny bohaté části oblohy v rozděleného souhvězdí Ocas hada (Serpens Cauda).

Štítky: Orlí mlhovina, Star-formation, M16, Pillars of creation, Fairy