Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2015

Galaxie Messier 94

Uznání: ESA/Hubble and NASA

Krásný vesmírný ostrov Messier 94 se nachází zhruba 15 miliónů světelných let daleko v severním souhvězdí Honících psů (Canes Venatici). Tato zepředu viděna galaxie je populárním cílem pozemských astronomů, měří asi 30 000 světelných let a její spirální ramena se vinou i přes vnější části jejího širokého disku. Ovšem zorné pole Hubblova kosmického dalekohledu zabírá jen asi 7000 světelných let centrální oblasti M94. Ostrý podrobný snímek umožňuje prozkoumat kompaktní a jasné jádro a výrazné vnitřní prachové pásy, které jsou obklopeny pozoruhodně modrým prstencem mladých hmotných hvězd. Tyto hmotné hvězdy v prstenci jsou všechny nejspíše mladší než 10 miliónů let a ukazují na to, že galaxie prošla obdobím překotného vznikání hvězd. Malé jasné jádro je typické pro třídu Seyfertových aktivních galaxií, ovšem M94 je též známa jako galaxie s překotným vznikáním hvězd. Jelikož je M94 poměrně blízko, tak v ní astronomové mohou podrobně zkoumat příčiny překotného vznikání hvězd.

Štítky: M94, Starburst galaxy, Seyfertova galaxie