Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. listopad 2015

Recyklace NGC 5291

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Při sledování dávné srážky galaxie s galaxií ve vzdálenosti asi 200 miliónů světelných let od Země je vidět, že z na plyn bohaté galaxie NGC 5291 byly daleko do mezigalaktického prostoru vymrštěny její trosky. Ve středu této nádherné scény je vidět NGC 5291 a nejspíše vnitřní smyčka, též známá jako galaxie "Mořská mušle". Tento ostrý pozemský teleskopický snímek pohlíží do galaktické kupy Abell 3574 v jižním souhvězdí Centaurus. Podél 100 000 světelných let dlouhých slapových ohonů jsou shluky připomínající trpasličí galaxie, ale bez starých hvězd, zjevně jim dominují mladé hvězdy a aktivní hvězdotvorné oblasti. Tyto trpasličí galaxie jsou neobvykle bohaté na prvky těžší než vodík a helium a nejspíše se zrodily v mezigalaktickém prostoru recyklováním těžšími prvky obohacených trosek z galaxie NGC 5291 samotné.

Štítky: Interacting galaxy, Ngc5291, Star-formation