Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. listopad 2015

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. listopad 2015

Gravitační úsměv

Uznání: X-ray - NASA / CXC / J. Irwin et al. ; Optical - NASA/STScI

Tento měsíc před sto lety publikoval Albert Einstein obecnou teorii relativity, která předpověděla jev gravitační čočky. To je přesně to, co těmto galaxiím dává takový rozpustilý výraz, když jsou vidět kosmickými dalekohledy Chandra Hubble rentgenově a opticky. Skupina galaxií se nazývá Cheshirská kočka(Cheshire je město v Anglii) a dvě velké eliptické galaxie jsou sugestivně lemovány oblouky. Tyto oblouky jsou optické obrazy vzdálených galaxií v pozadí, které jsou zobrazeny gravitační čočkou kupy v popředí, přičemž celkovému rozložení gravitační hmoty dominuje temná hmota. Ty dvě velké eliptické "oční" galaxie představují nejjasnější členy jejich vlastních galaktických kup, které začínají splývat. Jejich vzájemná rychlost srážky je téměř 1350 km/s, přitom se zahřívá plyn na milióny stupňů, takže vzniká rentgenové záření, které je zobrazeno nachovou barvou. Co ještě chcete vědět o splynutí kup galaxií? Kupa galaxií Cheshirská kočka se zubí v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ze vzdálenosti asi 4,6 miliardy světelných let.

Štítky: Obecná relativita, Kupa galaxií, Gravitační čočky

Slnko AR2871

Slnko-oblasť AR2871 dva dni po erupcii.