Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. leden 2016

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a krásná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 se nachází asi 70 miliónů světelných let daleko na březích řeky souhvězdí Eridanus. Kompozitní pohled z Hubblova kosmického dalekohledu na nádherný vesmírný ostrov je jedním z největších Hubblových snímků galaxie, který byl kdy pořízen. NGC 1300 měří přes 100 000 světelných let a na Hubblovu snímku jsou vidět skvělé podrobnosti v dominantní centrální příčce i ve vznešených spirálních ramenech. Při pečlivé prohlídce jádra této klasické spirální galaxie s příčkou je vidět pozoruhodná oblast se spirální strukturou o průměru asi 3000 světelných let. Podobně jako jiné spirální galaxie, včetně naší vlastní Mléčné dráhy, i u NGC 1300 se předpokládá, že má superhmotnou centrální černou díru.

Štítky: Spirála s příčkou, Spirální, Galaxie