Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2016

Mlhovina Kalifornie

Uznání a copyright: Farmakopoulos Antonis

Co dělá Kalifornie ve vesmíru? Toto kosmické mračno pluje Orionovým ramenem spirální galaxie Mléčná dráha a náhodou připomíná obrys Kalifornie na západním pobřeží Spojených Států. V Orionově rameni Mléčné dráhy se nachází také naše vlastní Slunce, a to pouhých 1500 světelných let od mlhoviny Kalifornie. Tato klasická emisní mlhovina, též známá jako NGC 1499, je dlouhá zhruba 100 světelných let. Na snímku je vidět, že nejvýraznější záře z mlhoviny Kalifornie pochází od charakteristického červeného světla atomů vodíku, které se rekombinují s dlouho ztracenými elektrony očesanými (ionizovanými) energetickým hvězdným světlem. Hvězda, která nejspíš toto energetické hvězdné světlo poskytuje a tak ionizuje většimu plynu v mlhovině, je jasná, horká, namodralá hvězda Xi Persei, hned vpravo od této mlhoviny. Mlhovina Kalifornie je pravidelným cílem astrofotografů a lze ji spatřit širokoúhlým dalekohledem pod tmavou oblohou v souhvězdí Perseus, nedaleko Plejád.

Štítky: California nebula, Emisní mlhovina, Orion arm