Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. leden 2016

Hvězdy a globule v mlhovině Běžící kuře

Uznání a copyright: Martin Pugh

Z vajec tohoto obrovského kuřete mohou vzniknout hvězdy. Emisní mlhovina, která je vidět vybarvená vědecky přiřazenými barvami, je sice katalogizována jako IC 2944, ale je také kvůli svému vnějšímu tvaru známa jako mlhovina Běžící kuře. Nahoře obrázku jsou malá, tmavá molekulární mračna, která jsou bohatá na neprůhledný kosmický prach. Podle svého objevitele se nazývají Thackeraovy globule a jejich "vejce" jsou potenciálními místy gravitačních kondenzací nových hvězd, ovšem kdoví, zda nezaniknou, jelikož je rychle eroduje intenzivní radiace blízkých mladých hvězd. Tyto hmotné a energetické hvězdy tvoří spolu s spolu s různorodými oblastmi zářícího plynu a prachu otevřenou hvězdokupu Collinder 249. Tento pěkný kout oblohy měří v odhadované vzdálenosti 6000 světelných let asi 60 světelných let.

Štítky: Globules, IC 2944, Star-formation