Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. leden 2016

Větrák světélkujícího vzduchu na jezeře a na obloze

Uznání a copyright: Dave Lane; Rollover Annotation: Judy Schmidt

Proč by měla obloha vypadat jako obrovský větrák? Kvůli světélkování vzduchu. Od jezera se k oblouku naší Galaxie Mléčné dráhy zvedá střídavá zelená záře, tak jak ji zachytil snímek loni poblíž kaňonu Bryce v Utahu v USA. Ten neobvyklý vzor vznikl atmosférickými gravitačními vlnami, což jsou vlny střídavého tlaku vzduchu, který může stoupat a klesat, v tomto případě asi až 90 kilometrů vysoko. Na rozdíl od polárních září, které vyvolávají srážky s energetickými nabitými částicemi a jsou vidět ve vysokých šířkách, světélkování vzduchu způsobuje chemiluminiscence, kdy světlo vzniká chemickou reakcí. Typičtější světélkování vzduchu je vidět u obzoru, a způsobuje, že obloha není nikdy zcela tmavá.

Sledujte APOD na: Facebooku, Google Plus, nebo na Twitteru.

Štítky: Bryce Canyon, Světélkování vzduchu, Mléčná dráha