Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. únor 2016

NGC 2403 v Žirafě

Uznání a copyright: Eric Coles and Mel Helm

Vznešený vesmírný ostrov NGC 2403 se nachází v hranicích souhvězdí Žirafy (Camelopardalis). Tato spirální galaxie o rozměru asi 50 000 světelných let ve vzdálenosti asi 10 miliónů světelných let se zdá, že má více než dost obřích HII hvězdotvorných oblastí, které se vyznačují červenou září atomárního vodíku. Obřím HII oblastem dodávají energii kupy žhavých hmotných hvězd, které na konci svých krátkých bouřlivých životů explodují jako jasné supernovy. NGC 2403 je členem skupiny galaxií M81 a velmi se podobá další galaxii s nadbytkem hvězdotvorných oblastí, která se nachází v naší vlastní místní skupině galaxií, s galaxiíí M33 v Trojúhelníku. V popředí barevného portrétu NGC 2403 jsou jasné a vzhledem paprsčité hvězdy v naší Mléčné dráze.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2403, Camelopardalis, Oblast H-II, Star-formation