Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. březen 2016

Přechod stínu Měsíce

Uznání: NASA, NOAA/DSCOVR

Tento snímek zachytil planetu Zemi 9. března z hloubky vesmíru. Stín jejího velkého měsíce dopadá na osvětlenou polokouli planety. Měsíční stín se rychle pohyboval přes oceán ve směru otáčení planety na východ (zleva doprava). Pochopitelně, že ti obyvatelé Země, kteří byli dostatečně blízko ke středu dráhy, mohli tento přechod stínu Měsíce pozorovat jako krátké úplné zatmění Slunce. Pohled z vesmírné perspektivy na přechod stínu umožnila kamera EPIC (Earth Polychromatic Imaging Camera) na družici DSCOVR (Deep Space Climate Observatory), která se nachází mezi Sluncem Zemí.

Štítky: Sluneční zatmění, Tse, Země, Shadow, Přechod

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.