Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2016

NGC 6357: Katedrála hmotných hvězd

Uznání: NASA, ESA and Jesús Maíz Apellániz (IAA, Spain); Acknowledgement: Davide De Martin (ESA/Hubble)

Jak hmotná může být normální hvězda? Odhady podle vzdálenosti, jasnosti a standardního slunečního modelu dávají jedné hvězdě v otevřené hvězdokupě Pismis 24 hmotnost více než 200 sluncí, což ji činí jednou z nejhmotnějších známých hvězd. Tato hvězda je ten nejjasnější objekt, který se nachází nad frontou plynu na snímku. Bližší prohlídka snímků, které pořídil Hubblův kosmický dalekohled ovšem ukazuje, že brilantní svítivost Pismis 24-1 nepochází od jediné hvězdy, ale přinejmenším od tří. Jednotlivé složky by i tak měly hmotnost kolem 100 sluncí, takže by se pořád jednalo o jedny z nejhmotnějších známých hvězd. V přilehlé emisní mlhovině NGC 6357, která je dole na snímku, stále vznikají hvězdy. Zdá se, že energetické hvězdy u středu se prodírají ven a ozařují svoji nádhernou kuklu, která může připomínat gotickou katedrálu.

Štítky: NGC 6357, Star-formation, Otevřená hvězdokupa

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk