Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2016

M16: Pilíře stvoření hvězd

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

V Orlí mlhovině se rodí nové hvězdy. Tento snímek, který pořídil Hubblův kosmický dalekohled v roce 1995 ukazuje, jak se z pilířů molekulárního vodíku a prachu vynořují odpařující se plynné globule (EGGs - evaporating gaseous globules). Obří pilíře jsou světelné roky dlouhé a jsou tak husté, že se plyn uvnitř gravitačně smršťuje za vzniku hvězd. Intenzivní záření jasných mladých hvězd způsobuje intenzivní odpařování na konci každého pilíře, takže se materiál s nízkou hustotou odpaří a odhalí tak hvězdné porodnice s hustými "vejci" (EGGs). Orlí mlhovina, která je spojená s otevřenou hvězdokupou M16, se nachází asi 7000 světelných let daleko. Pilíře stvoření byly v roce 2007 zobrazeny družicovým Spitzerovým kosmickým dalekohledem v infračerveném světle, což vedlo k doměnce, že je už mohla zničit místní supernova, ale světlo z této události ještě k Zemi nedorazilo.

Řekněte pravdu: Už jste někdy tento snímek předtím viděli?

Štítky: M16, Orlí mlhovina, Star-formation

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.