Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2016

Omega Centauri: Nejjasnější kulová hvězdokupa

Uznání a copyright: Roberto Colombari

Tato obrovská koule hvězd je starší než Slunce. Dlouho předtím, než se vyvinulo lidstvo, před tím, než byli dinosauři a dokonce ještě před tím, než existovala naše Země, v dávných dobách zkondenzovaly koule hvězd a obíhaly kolem mladé Galaxie Mléčné dráhy. Z asi 200 kulových hvězdokup, které přežily do dneška, je Omega Centauri největší, obsahuje přes 10 miliónů hvězd. Omega Centauri je také nejjasnější kulová hvězdokupa a při zdánlivé vizuální magnitudě 3,9 ji mohou pozorovatelé jižní oblohy vidět i neozbrojeným okem. Omega Centauri je katalogizována jako NGC 5139, je vzdálená asi 18 000 světelných let a má průměr 150 světelných let. Na rozdíl od mnoha jiných kulových hvězdokup, hvězdy v Omega Centauri vykazují několik odlišných stáří a odlišný výskyt stopových prvků, což ukazuje na složitou historii této kulové hvězdokupy za jejích 12 miliard let.

Štítky: Omega Centauri, Kulová hvězdokupa, Hvězdy