Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2016

Mlhovina Prachový anděl

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Tato kosmická prachová mračna, která se vznáší zhruba 300 světelných let nad rovinou naší Galaxie, odrážejí kombinované světlo hvězd v Mléčné dráze. Tomuto slaboučkému zjevení se říká mlhovina Anděl a je součástí rozsáhlého komplexu slabých a poměrně neprozkoumaných difúzních molekulárních mračen. Prašné galaktické cirry se běžně nacházejí ve vysokých galaktických šířkách a lze je vystopovat nad velkými oblastmi severního a jižního galaktického pólu. Studie ukazují, že prachová mračna kromě odrážení světla hvězd vytvářejí i slabou červenou luminiscenci, jelikož zrnka mezihvězdného prachu mění neviditelné ultrafialové záření na viditelné červené světlo. Tento hloubkový širokoúhlý snímek 3x5 stupňů zabírá na pozemské obloze v souhvězdí Velké medvědice asi 10 úplňků včetně blízkých hvězd v Mléčné dráze a řady vzdálených galaxií pozadí.

Štítky: Interstellar dust, Galactic cirrus, Integrated Flux Nebula