Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. duben 2016

Fermiho gama Měsíc

Uznání: NASA, DOE, International Fermi LAT Collaboration

Pokud byste mohli vidět pouze gama záření, tedy fotony s energií až miliardkrát vyšší, než má viditelné světlo, tak Měsíc by byl jasnější, než Slunce! Tuto neuvěřitelnou skutečnost dokládá tento nový obraz Měsíce, založený na datech nasbíraných přístrojem LAT (Large Area Telescope) Fermiho kosmického gama dalekohledu během prvních sedmi let provozu (2008-2015). Fermiho gama vidění na měsíčním povrchu nerozliší podrobnosti, ale gama záření odpovídá velikosti Měsíce a jeho poloha je zjevně ve středu obrazu ve falešné barvě. Ty nejjasnější pixely odpovídají nejvýznamnějším detekcím lunárních gama paprsků. Proč je gama Měsíc tak jasný? Vysokoenergetické nabité částice, které proudí Sluneční soustavou a jsou známé jako kosmické paprsky, neustále bombardují nechráněný lunární povrch za vzniku gama záření. Jelikož kosmické paprsky přicházejí ze všech směrů, tak gama Měsíc je vždycky v úplňku a nevykazuje fáze. První gama snímek Měsíce pořídil přístroj EGRET na palubě Comptonovy gama observatoře, která byla vypuštěna před 25 lety.

Štítky: Gamma ray, Měsíc, Slunce, Cosmic ray, Fermi