Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. duben 2016

Měsíc nad Makemake

Uznání ilustrace: Alex H. Parker (Southwest Research Institute)

Druhá nejjasnější trpaličí planeta v Kuiperově pásu Makemake má měsíc. Měsíc u Makemake má označení MK2 a od svého povrchu černého jako uhlí odráží sluneční světlo asi 1300 krát slabší, než jeho mateřské těleso. Přesto byl odhalen při pozorováních Hubblovým kosmickým dalekohledem, který měl za cíl pátrat po slabých průvodcích stejnou technikou, jaká byla použita při hledání malých měsíců Pluta. Stejně jako u Pluta a jeho měsíců, další pozorování Makemake s měsícem umožní změřit hmotnost a hustotu soustavy a dále rozvine pochopení těchto vzdálených světů. Na umělecké představě je vidět relativní velikost a kontrast obou těles při pohledu zpět z kosmické lodi ke slaboučkému Slunci v Mléčné dráze, kde je vidět 160 km velký měsíc MK2 a Makemake o průměru 1400 km. Slunce je od Makemake více než 50 krát dále, než je vzdáleno od planety Země.

Štítky: Kuiper belt, MakeMake, Dwarf planet, Měsíc

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích