Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2016

Návštěva hvězdných mračen Mléčné dráhy Saturnem a Marsem

Uznání a copyright: Carlos Eduardo Fairbairn ; Rollover Annotation: Judy Schmidt

Planety, hvězdy, mlhoviny a galaxie, to všechno je na tomto nádherném snímku. Nejblíže k nám jsou dvě planety Mars (vpravo) a Saturn (střed), které jsou vidět jako dva jasné oranžové body v horní polovině snímku. Ve středu vpravo jsou barevná oblaka hvězdy Rho Ophiuchus a jasná oranžová hvězda Antares seřazená v Marsem níže. Tato mezihvězdná oblaka obsahují červené emisní mlhoviny i modré reflekční mlhoviny. Vpravo nahoře je reflexní mlhovina Modrá koňská hlava. Vlevo dole je mnoho temných absorpčních mlhovin, které sahají z centrálního pásu naší Galaxie Mléčná dráha. Tento hloubkový kompozit se skládá z mnoha dlouhých expozic pořízených minulý měsíc v Brazílii. I když pro spatření mlhovin je třeba dalekohled, tak Saturn a Mars zůstává tento měsíc viditelný po západu slunce na východě i neozbrojeným okem.

Štítky: Saturn, Mars, Rho Ophiuchi, Mouse over

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.