Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2016

NGC 4631: Galaxie Velryba

Uznání a copyright: Martin Pugh

NGC 4631 je velká krásná spirální galaxie. Je vidět z boku a nachází se pouze 25 miliónů světelných let daleko v dobře vycvičeném severním souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Mírně zborcený vřetenovitý tvar některým připomíná kosmického herinka a jiným zase populární Velrybu. V každém případě se tato galaxie podobá naší vlastní Mléčné dráze. Na ostrém barevném snímku je snadné spatřit žluté galaktické jádro, tmavá prachová mračna, jasné modré hvězdokupy a červené hvězdotvorné oblasti. Nad Velrybou je malá doprovodná eliptická galaxie NGC 4627. Slabé hvězdné proudy, které jsou vidět na hloubkových snímcích, jsou pozůstatky malých doprovodných galaxií, které rozrušily opakované přiblížení k Velrybě v dávné minulosti. O galaxii Velryba je též známo, že chrlí halo žhavého plynu, který rentgenově září.

Štítky: Ngc4631, Spirální galaxie, Edge on, Companion, Ngc4627