Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červen 2016

Supernova a cefeidy ze spirální galaxie UGC 9391

Uznání: NASA, ESA, and A. Riess (STScI/JHU) et al.

Co nám může tato galaxie povědět o rychlosti rozpínání vesmíru? Možná, že hodně, jelikož v UGC 9391 jsou vidět nejenom cefeidy (červené kroužky), ale také nedávná supernova typu Ia (modré X). Oba typy objektů mají standardní jasnosti, přičemž cefeidy jsou typicky vidět poměrně blízko, zatímco supernovy jsou mnohem dále. Proto je tato spirální galaxie tak důležitá, protože umožňuje navázat kalibraci mezi blízkými a vzdálenými částmi vesmíru. Nedávná analýza nových údajů z Hubble o UGC 9391 a několika podobných galaxiích nečekaně podpořila předchozí náznaky, že se cefeidy a supernovy rozpínají s vesmírem trochu rychleji, než se čekalo z měření expanze raného vesmíru. Na základě četných úspěchů souladu kosmologie raného vesmíru astrofyzici nyní energicky spekulují o možných příčinách tohoto nesouladu. Kandidáti na vysvětlení se pohybují od senzačních, jako je zahrnutí neobvyklých typů kosmologických komponent jako je fantomová energie a temné záření, k obyčejným, včetně statistických odchylek a podcenění zdrojů systematických chyb. K rozřešení této hádanky se plánují četná pozorování.

Astrofyzici: Prohlédněte si 1250+ souborů v astrofyzikální knihovně zdrojových kódů.

Štítky: Proměnné hvězdy cefeidy, Supernova, Spirální galaxie, MouseOver