Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2016

Galaktická kupa Abell S1063 a dál

Uznání: NASA, ESA, Jennifer Lotz (STScI)

Ve středu ostrého snímku z Hubblova kosmického dalekohledu se ve vzdálenosti asi 4 miliard světelných let nachází hmotná kupa galaxií Abell S1063. Ovšem ty slabé modré oblouky jsou jen zvětšenými obrazy galaxií, které se nacházejí daleko za kupou Abell S1063. Jsou asi dvakrát daleko a jejich jinak nedetekovatelné světlo je zvětšeno a zborceno většinou neviděnou gravitační hmotou kupy s hmotností zhruba 100 biliónů hmotností Slunce. Tento jev je znám jako gravitační čočka a nabízí skvělý vhled na galaxie v raném vesmíru. Tento důsledek zborceného časoprostoru poprvé před stoletím předpověděl Einstein. Hubblův snímek je součástí programu Frontier Fields (hraniční pole) k výzkumu Final Frontier (nejzazší hranice).

Štítky: Abell s1063, Kupa galaxií, Gravitační čočky