Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. září 2016

Přibližování k hvězdokupě Terzan 5

Uznání: Nick Risinger (skysurvey.org), DSS, Hubble, NASA, ESA, ESO; Music: Johan B. Monell

Mléčné dráze kdysi vládly kulové hvězdokupy. Za starých časů, kdy vznikala naše Galaxie, v ní sídlily možná tisíce kulových hvězdokup. Dnes jich zůstalo snad méně než 200. Za ty věky bylo množství kulových hvězdokup opakovanými vzájemnými zničujícími setkáními nebo přiblížením ke středu Galaxie zničeno. Pozůstatky, které přežily, jsou starší než pozemské fosílie, starší než jakékoliv jiné struktury v naší Galaxii a samy vymezují vesmír v jeho raném věku. V Mléčné dráze existuje jen několik, pokud vůbec, mladých kulových hvězdokup, protože pro vznik nových nejsou vhodné podmínky. Na videu je vidět, jak by to mohlo vypadat při cestě ze Země ke kulové hvězdokupě Terzan 5 a video končí snímkem kupy, který pořídil Hubblův kosmický dalekohled. U této hvězdokupy bylo nedávno zjištěno, že obsahuje nejenom hvězdy, které vznikly v raných dnech naší Galaxie Mléčné dráhy, ale docela překvapivě i další, které vznikly při jiném překotném vznikání hvězd o 7 miliard let později.

Štítky: Kulová hvězdokupa, Terzan 5, Zoom, Video