Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2016

LDN 1251

Uznání a copyright: Lynn Hilborn

V tmavé mlhovině LDN 1251 vznikají hvězdy. Prachové molekulární mračno vzdálené asi 1000 světelných let je součástí komplexu tmavých mlhovin zmapovaných poblíž hvězdotvorné oblasti Kefeův plamen, které plynou nad rovinou naší Mléčné dráhy. Astronomická zkoumání neprůhledných mezihvězdných mračen přes celé spektrum ukazují energetické rázové vlny a výtoky kolem nově zrozených hvězd, včetně výmluvné červené záře z rozptýlených Herbig-Harových objektů, jak je patrné na tomto ostrém snímku. Na scéně se skrývají i vzdálené galaxie pozadí, ty se vizuálně ztrácejí za prašným prostorem. Hloubkové teleskopické pole na obloze zabírá asi dva úplňky, neboli v odhadované vzdálenosti LDN 1251 asi 17 světelných let.
Poznámka překladatele: LDN je zkratka Lynds Dark Nebula. Katalog Catalogue of Dark Nebulae prvně zkompilovala a v roce 1962 publikovala Beverly Lyndsová.

Štítky: Ldn 1251, Molekulární mračno, Star-formation

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.