Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. září 2016

LDN 1251

Uznání a copyright: Lynn Hilborn

V tmavé mlhovině LDN 1251 vznikají hvězdy. Prachové molekulární mračno vzdálené asi 1000 světelných let je součástí komplexu tmavých mlhovin zmapovaných poblíž hvězdotvorné oblasti Kefeův plamen, které plynou nad rovinou naší Mléčné dráhy. Astronomická zkoumání neprůhledných mezihvězdných mračen přes celé spektrum ukazují energetické rázové vlny a výtoky kolem nově zrozených hvězd, včetně výmluvné červené záře z rozptýlených Herbig-Harových objektů, jak je patrné na tomto ostrém snímku. Na scéně se skrývají i vzdálené galaxie pozadí, ty se vizuálně ztrácejí za prašným prostorem. Hloubkové teleskopické pole na obloze zabírá asi dva úplňky, neboli v odhadované vzdálenosti LDN 1251 asi 17 světelných let.
Poznámka překladatele: LDN je zkratka Lynds Dark Nebula. Katalog Catalogue of Dark Nebulae prvně zkompilovala a v roce 1962 publikovala Beverly Lyndsová.

Štítky: Ldn 1251, Molekulární mračno, Star-formation