Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2016

Rozloučení s Rosettou

Uznání a copyright: ESA, Rosetta, MPS, OSIRIS; UPD/LAM/IAA/SSO/INTA/UPM/DASP/IDA

Poté, co kosmická sonda Rosetta po celých 786 dní zblízka sledovala kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko na její dráze kolem Slunce, byl ztrátou signálu 30. září 2016 potvrzen řízený dopad Rosetty na kometární povrch. Tento pohled s vysokým rozlišením na drsný terén komety je jedním ze snímků pořizovaných během závěrečného sestupu. Scéna zabírá něco přes 600 metrů a Rosetta ji zachytila asi 16 kilometrů od povrchu komety. Sestup na kometu zakončil provozní fázi tolik inspirujícího projektu výzkumu vesmíru. Rosetta vyslala přistávací modul na povrch jednoho z prvotních těles ve Sluneční soustavě a z první ruky sledovala, jak se kometa mění při vzrůstající intenzitě slunečního záření. Rozhodnutí ukončit provoz sondy na povrchu je důsledkem kometární orbity, která nyní kometu vede do slabě osvětlených dálav za Jupiterem, kde by byl nedostatek energie pro její provoz. Operátoři se také museli vypořádat s blížícím se obdobím, kdy bude Slunce blízko spojnice Země a Rosetty, což činí rádiovou komunikací stále obtížnější.

Štítky: Kometa, Rosetta, 67p, Churyumov-Gerasimenko