Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2016

Tulipán v Labuti

Uznání a copyright: Martin Pugh

Tento teleskopický pohled s jasnou emisní oblastí pohlíží do roviny naší Galaxie Mléčné dráhy do na mlhoviny bohatého souhvězdí Labutě (Cygnus). Mračno zářícího mezihvězdného plynu a prachu, které se populárně nazývá mlhovina Tulipán, je též v katalogu z roku 1959 od astronoma Stewarta Sharplesse jako Sh2-101. Komplexní a krásná, 70 světelných let velká mlhovina kvete ve středu kompozitního snímku ve vzdálenosti asi 8000 světelných let. Červená, zelená a modrá barva mapuje emise ionizovaných atomů síry, vodíku a kyslíku. Atomy ionizuje ultrafialové záření mladých, energetických hvězd na okraji OB3 asociace v Labuti včetně hvězdy typu O HDE 227018 a tak pohání emisi viditelného světla mlhoviny Tulipán. Hvězda HDE 227018 je ta jasná hvězda velice blízko modrého oblouku ve středu kosmického tulipánu.

Štítky: Sh2-101, Tulip nebula, Cygnus, Emisní mlhovina

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem