Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2016

Tulipán v Labuti

Uznání a copyright: Martin Pugh

Tento teleskopický pohled s jasnou emisní oblastí pohlíží do roviny naší Galaxie Mléčné dráhy do na mlhoviny bohatého souhvězdí Labutě (Cygnus). Mračno zářícího mezihvězdného plynu a prachu, které se populárně nazývá mlhovina Tulipán, je též v katalogu z roku 1959 od astronoma Stewarta Sharplesse jako Sh2-101. Komplexní a krásná, 70 světelných let velká mlhovina kvete ve středu kompozitního snímku ve vzdálenosti asi 8000 světelných let. Červená, zelená a modrá barva mapuje emise ionizovaných atomů síry, vodíku a kyslíku. Atomy ionizuje ultrafialové záření mladých, energetických hvězd na okraji OB3 asociace v Labuti včetně hvězdy typu O HDE 227018 a tak pohání emisi viditelného světla mlhoviny Tulipán. Hvězda HDE 227018 je ta jasná hvězda velice blízko modrého oblouku ve středu kosmického tulipánu.

Štítky: Sh2-101, Tulip nebula, Cygnus, Emisní mlhovina