Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2016

Arp 299: Černé díry galaxií ve srážce

Uznání: NASA, JPL-Caltech, GSFC, Hubble, NuSTAR

Vyzařuje vysokoenergetickou radiaci pouze jedna černá díra, nebo dvě? Astronomové namířili dalekohledy na družicích NASA NuSTAR a Chandra na Arp 299, což jsou ty záhadné galaxie ve srážce a které toli září, aby pomohli zodpovědět tuto otázku. Obě galaxie z Arp 299 jsou po milióny let zaklesnuty do gravitačního zápasu, a jejich centrální černé díry brzy začnou samy bojovat. Snímek s vysokým rozlišením ve viditelném světle, na který se díváte, pořídil Hubble, zatímco superponovanou difuzní rentgenovou záři zobrazila družice NuSTAR a je vidět ve falešných barvách červené, zelené a modré. Pozorování družicí NuSTAR ukazují, že je vidět jak se z obou centrálních černých děr probojovává přes oblast plynu a prachu pouze jedna, takže jen ta polyká hmotu a emituje rentgenové záření. Energetické záření přichází pouze z galaktického středu vpravo a je jistě vytvářeno blízko, ale vně horizontu událostí centrální černé díry. Za pár miliard let zůstane jen jedna kompozitní galaxie a jen jedna centrální superhmotná černá díra. Nicméně se brzy může do tahanice přidat další galaxie.

Transparentní věda: Prohlédněte si 1350+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Černé díry, Arp 299, Galaxie ve srážce